Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
K. Fatih BİRBİLEN
K. Fatih BİRBİLEN
kfbirbilen@gmail.com
Üretkenlik ile Karlılık
İşin doğası ve kişilere göre büyük değişkenlik gösteren üretkenlik, günümüz dünyasında karlılığın saklı bulunduğu en önemli kavramlardan biridir. Maliyetlerin, üretim teknolojilerinin, sermaye maliyetlerinin, satış fiyatlarının ve müşteri kitlesinin şeffaf olduğu günümüz dünyasında karlılık, tüm fonksiyonların üretken kullanılmasında saklıdır.
 
Mühendislik ifadesi ile Üretkenlik bir işçi, fabrika, firma ya da ekonomi tarafından üretilen ürünlerin seviyesi, değeri yada miktarı olarak nitelendirilebilir. Birçok faktörün bir araya gelerek oluşturduğu sonuçların toplamına tekabül etmektedir. 
 
Diğer bir ifade ile üretkenlik dediğimiz kavram basit bir şekilde harcadığımız birim zaman başına elde ettiğimiz kazançtır. Kısace üretkenlik = kazanç/zaman. 
 
 
Buradan anlaşılacağı gibi üretkenliği arttırmanın iki yolu var;
 
1. Elde ettiğiniz kazancı arttırırsınız
2. Kazancı elde etmek için harcadığınız zamanı azaltırsınız.
 
 
Aslında bu denklemde zamanın yanına enerji,  iş gücü gibi bazı veriler de eklenebilir. Denklemin kazanç kısmı ile oynanması kolay değildir, ancak zaman kısmından avantaj yaratabilirsiniz. 
 
Emeğin üretkenliğindeki artış dünya çapında gözlemlenebilen bir olgudur. Ve kuşkusuz kıyaslanan süreler uzadıkça, elde edilen veriler de, o kadar “baş döndürücü” olmaktadır. Örneğin Almanya’da bir işçinin saat başı üretkenliği 1960 ila 1997 yılları arasında % 620 oranında artmıştır!.  Fakat nispeten kısa zaman dilimleri ile kıyaslandığında dahi, ortaya çıkan tablo pek değişmemektedir. 
 
Sınai ülkelerde metal işkolundaki üretkenlik, çalışan işçi başına yalnızca 1993-1997 yılları arasında şu oranlarda artmıştır:  İsveç % 62,1; Almanya % 35,4; Japonya % 31,1; Avusturya ve İspanya % 30,5; ABD % 28,8; İtalya % 25,3; Hollanda % 21,7; Belçika % 17,7; Fransa % 16,8 ve İngiltere % 6,3.   
 
Almanya’da otomobil sektöründe üretkenlik (saat başına) 1997’de, 1990 yılına göre % 19,4; ciro % 12,7 ve üretim % 4,6 artarken; çalışanların sayısı, % 14 oranında gerilemiştir.   Giderek daha az işçi sayısıyla giderek daha fazla üretimin gerçekleştirildiğine dair örnekler sanayiin başka alanlarından da verilebilir. Örneğin, gelişmiş ülkelerde, eskiden on binlerce işçinin çalıştığı çelik fabrikalarında, şimdi birkaç yüz kişiyle öncesinin birkaç misli çelik üretilmektedir. “Üretkenliğini” katlayan ABD’nin en büyük çelik üreticisi United States Steel, 1980’de 120 bin işçi çalıştırırken, on yıl sonra, yaklaşık aynı üretimi, 20 bin işçiyle gerçekleştirebilmektedir. Eskiden 12 günde üretilen çelik miktarı, bugün sadece 1 saatte üretilebiliyor!  
 
Bu noktada üretkenlik düzeyini, üretim faktörlerinin üretkenliklerinin toplamı olan “Toplam Faktör Verimliliği (TFV)” şeklinde ele almak gerekmektedir. Zira şirket aygıtı bir bütündür, finans yönetiminden, insan kaynaklarına, müşteri ilişkileri yönetiminden, kalite yönetim ve mühendislik hizmetlerine tüm faktörler yukarıdaki basit denklem akla getirilerek ele alınmalı ve perspektif burada sabitlenmeli. Sonuçta karlılık ve zaman içinde oluşturulabilecek sermaye birikimi ancak üretkenlikte geçmekte bu şeffaf dünyada.
 
Paylaş Tweet Paylaş
6089 kez okundu
YAZARIN DİĞER HABERLERİ
Değişim Yönetimi
Değişim içinde düzeni koruyabilmek, başlı başına bir sanat. Yakıp yıkmadan, biriktirilmişi ziyan etmeden değiştirebilmek, insanüstü maharet istiyor ve dünyada pek az sayıda DEVAMI...
Gemi-Deniz İlişkisi
Gerçekte nasıl rüzgârın şiddeti ve geldiği yön ağaçları şekillendiriyorsa ve böyle ortama uygun ağaçlar bu coğrafyalarda yaşayakalıyorsa, yerel sanayiler i DEVAMI...
Gidişi Okumak
Taş da yumurtanın üstüne düşse, yumurta da taşın üstüne düşse, olan yine yumurtaya olur. İçinde bulunduğumuz dönemde kanaatimizce sadece üzerinde d&uu DEVAMI...
İlerleme
Ulaşılabilir teknoloji, insan kaynağı, ucuz sermaye ve teşvikli enerji maliyeti ile orta vadede sektörümüzü beklenmedik rekabetler bekliyor.    Mal, hizmet ve DEVAMI...
Değerlendirmeler (II)
Dünya yeni bir stratejik ekonomik çekişme ile daha karşı karşıya. Orta ve Doğu Avrupa, nasıl enerji olarak Rusya’ya bağımlıysa, benzeri bir bağımlılık durumu da, bu defa tüm DEVAMI...
Üretkenlik ile Karlılık
İşin doğası ve kişilere göre büyük değişkenlik gösteren üretkenlik, günümüz dünyasında karlılığın saklı bulunduğu en önemli kavramlardan biridir. M DEVAMI...
Primum Non Nocere
Yazımıza başlık olan Latince özdeyiş tıp okullarında öğrencilere öğretilen ana kurallardandır ve hekime her şeyden önce herhangi bir tıbbî müdahalenin yol açab DEVAMI...
Sular Yükseldikçe
Taş da yumurtanın üstüne düşse, yumurta da taşın üstüne düşse, olan yine yumurtaya olur. İçinde bulunduğumuz dönemde kanaatimizce sadece üzerinde d&uu DEVAMI...
Rekabet Stratejilerinde Odaklanmanın Önemi
Globalleşmenin ekonomi içindeki kıt kaynakları eskiye oranla daha hızlı tükettiği bir gerçek. Dünyanın dört bir yanından gelen rekabetçi baskıya karşılık kıt kay DEVAMI...
Değerlendirmeler (I)
1950’de başlayıp üç yıldan fazla süren iç savaş sonrasında Güney Kore, dünyanın en fakir noktalarından biri durumundaydı... 1960’lı yılların başında, T DEVAMI...
Çözüm Yönetimi Yaklaşımı
Günümüz dünyasının genel ticaret ortamında artık mal yerine çözüm ticareti yapılmaya başlandığını görmeye başlamış durumdayız. Zira çözüm DEVAMI...
SEKTÖREL HABERLER
Türkiye Otomotiv Sektörü Üretimde Rekabetçiliğini Kaybediyor!
Türkiye otomotiv tedarik sanayinin çatı kuruluşu Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği’nin (TAYSAD) 45’inci Olağan Genel Kurul toplantısı düzenlendi. Toplantının açılış konuşmasını yapan TAYSAD DEVAMI...
Maden Türkiye Fuarı’nın Büyük Buluşmasına Hazır Mısınız?
Konusunda Avrasya’nın en büyük fuarı olan Maden Türkiye Fuarı için geri sayım başladı. Maden sektöründe hizmet veren yerli ve yabancı firmalardan gelen yoğun talepler üzerine alan satışı tamamlanan f DEVAMI...
Avrasya’nın Tek Kalite Kontrol Fuarı Kalite’24 Fuarı Geliyor!
09-12 Ekim 2024 tarihlerinde, İstanbul Fuar Merkezi’nde gerçekleşecek olan "13. Kontrol, Otomotiv, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Test Ekipmanları, Metroloji ve Endüstriyel Yazılım Fuarı" için hazır mısınız DEVAMI...
Savunma, Havacılık ve Uzay Sektörlerinin Dijital Platformu DAMISE, İhracata Katkı Sağlıyor
Savunma havacılık, uzay ve denizcilik sektörlerinde faaliyet gösteren firmalara yönelik hayata geçirilen “DAMISE” hem dijital bir pazaryeri hem arama motoru hem de dijital ihracat süreçlerinin y&o DEVAMI...
Geleceğin Sanayi ve Mühendislik Projeleri MAKİNA HANGAR’dan Çıkacak
Makina Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Şubesi ile Hannover Fairs Turkey Fuarcılık A.Ş., sanayi ve mühendislik alanında öncü niteliğinde bir iş birliğine imza atarak MAKİNA HANGAR Mühendislik ve Teknoloji Merkezi&rsq DEVAMI...
Automechanika Istanbul 2024, Otomotiv Sektöründe Yaşanan Dönüşüme Odaklanacak
Otomotiv satış sonrası endüstrisinin Türkiye ve çevre ülkeleri kapsayan bölgedeki en büyük ticaret platformu Automechanika Istanbul, 23 - 26 Mayıs 2024 tarihleri arasında İstanbul TÜYAP Fuar ve Kongre DEVAMI...
Adöksan 4. Fabrikası Açıldı: Alüminyum Döküm Sektöründe Yeni Bir Dönem Başlıyor
Yüksek Basınçlı Alüminyum Enjeksiyon Döküm Sektörü’nün öncü firmalarından biri olan Adöksan, 11.000 m2 kapalı alana sahip 4. fabrikasının açılış törenini gerçek DEVAMI...
İnternette Güvenli Dosya Paylaşımı İçin 7 İpucu
Hayatlarımız giderek daha fazla dijital dünyada yaşanıyor. Bu durum birçok faydayı beraberinde getirirken bizi aynı zamanda veri hırsızlığı tehdidine de maruz bırakıyor. Hassas, kişisel, tıbbi veya finansal bilgiler kötü DEVAMI...
Sosyal Medyayı Eğlenceli Kılan Paylaşımlar Aynı Zamanda Potansiyel Bir Risk Kaynağı
Her gün milyonlarca kişi sosyal medya platformlarını kullanıyor; alışveriş yapıyor, fotoğraf ve haber paylaşıyor, gönderi ve yorumları beğeniyor, özel mesajlar gönderiyor. Dijital güvenlik şirketi ESET, internet kulla DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Alüminyum Döküm Sektörünün Öncü Firması ADÖKSAN’a Bir Ödül Daha
Sanayide kadın girişimci olarak İhracatın Metalik Yıldızı 1.lik ödülü ADÖKSAN CEO ve Genel Müdürü AJDA ŞENER’ in oldu.   ADÖKSAN 2023 yılında gösterdiği üstün ihracat perform DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM