Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Geliştirilmiş Yüksek Mukavemetli Otomotiv Çelik KaliteleriGeri

 

Dr. D. Ali YAŞACAN, Gizem Eda VAROL, Selçuk YILMAZ


İstanbul Teknik Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği

 

Advanced High Strength Steel Qualities in Automotive Industry

 

 
 
ÖZET
 
Sürekli gelişen otomotiv sektöründe güvenlik, yakıt tasarrufu ve hafiflik gibi parametreler, otomotiv çelik kalitelerin gelişimine zemin hazırlamıştır. Bu anlamda yüksek mukavemetli (HS) çelikle başlayan yenilikler, malzeme bilimindeki teknolojik gelişmeler yardımıyla, geliştirilmiş yüksek mukavemetli (AHS) çeliğe kadar ilerlemektedir. Düşük karbonlu AHS çeliği, kolay şekil alabilme kabiliyeti sayesinde otomobil yapımında oldukça kullanışlıdır; ayrıca yüksek mukavemet özelliği, otomobilin darbe dayanımlarını büyük oranda arttırır. Mukavemet ve metalurjik özelliklerine göre sınıflara ayrılan AHS çelik kaliteleri, yüksek performans özellikleri sayesinde otomotiv sektöründe öncü çelik sınıfını oluşturur.
 
Anahtar kelimeler: Çelik; Yüksek mukavemetli çelik (HSS) kaliteleri; Geliştirilmiş yüksek mukavemetli çelik (AHSS) kaliteleri; Otomotiv sektörü
 
 
ABSTRACT
 
Continuously improving automotive industry leads to the growth of automotive steel qualities depending on security, fuel economy and weight reduction parameters. Innovation of high strength steel (HSS) has been contributed the evolution of advanced high strength steel (AHSS) owing to developing technology of the material science. High formability of low carbon AHSS facilitates manufacturing automobile; in parallel with that, high strength feature increases their impact resistance. AHSS qualities which are divided into two categories based on metallurgical properties and strength features are the pioneering steels in automotive industry due to their high performance.

Keywords: Steel; High strength steel (HSS) qualities; Advanced high strength steel (AHSS) qualities; Automotive industry

 

1- Giriş   
Otomotiv sektöründe güvenlik, yakıt tasarrufu, çevrecilik, üretebilirlik, sağlamlık ve kalite gibi önemli parametreler, malzeme seçimine yönelik çalışmaların başlamasında etkilidir. Bu parametreler doğrultusunda rekabetin yer aldığı otomotiv sektöründe, farklı kaliteler içeren <Geliştirilmiş Yüksek Mukavemetli Çelik (AHSS)> yaygın olarak kullanılmaktadır. Yüksek mukavemetli (HS) çeliği genel anlamda ferritik mikroyapıya sahipken; AHS çeliği daha karmaşık mikroyapıya sahip olması sayesinde, yüksek mukavemet ve süneklik özellikleri bakımından ön plana çıkmıştır. Ayrıca yüksek şekil alma kabiliyeti, otomobil üretiminde büyük kolaylık sağlamaktadır. [1]. Otomobil yapımında kullanılan çelik kaliteleri Şekil 1‘ deki gibidir [2].
 
 
 
       Şekil 1. Otomobil yapımında kullanılan çelik kaliteleri [2]
 
 
 
 
2. Otomotiv Sektöründe Kullanılan Çelik Kaliteleri 
Otomobil sektöründe kullanılan çelik kaliteleri, malzeme mikroyapılarına bağlı olarak genel anlamda üç temel kategoriye ayrılmaktadır. İlk kategori olan düşük karbonlu (C oranı % 0,13 ve daha düşük) yüksek mukavemetli (HS) çelikleri, otomotiv çelik kalitelerinin bel kemiğini oluşturmaktadır. İkinci kategori, HS çeliklerin geliştirilmiş halidir ki bu grup AHS çeliklerin ilk jenerasyonu olarak bilinir. Üçüncü kategori ise AHS çeliklerin ikinci jenerasyonundan oluşmaktadır. Bu üç kategori birbirlerinden farklı çelik sınıflarını barındırmakla beraber, fiziksel ve metalurjik açıdan ortak özelliklere sahiptir. Otomotiv çelik çeşitleri Tablo 1’ de gösterilmektedir [3]. Metalurjik açıdan kıyaslamanın yanında, bu çelik kaliteleri mukavemetlerine göre de sınıflandırılır. Şekil 2’ de mukavemetlerine göre otomotiv sektöründe kullanılan çelik kaliteleri gösterilmektedir [3].
 
 
 
                       Tablo 1. Otomotiv çelik çeşitleri [3]
 
 
 
 
 
Şekil 2. Mukavemetlerine göre otomotiv sektöründe kullanılan çelik çeşitleri [3]
 
 
 
2.1. Düşük karbonlu HS çelik kaliteleri
Düşük maliyet ve kolay şekil alabilme özellikleri sayesinde ilk başta düşük karbonlu (LC) çelikler ve ekstra düşük karbonlu (ELC) çelikler geliştirilmiştir. Geniş poligonal ferritik taneli mikroyapıya sahip LC çeliği, Şekil 3’ teki ısıl işlem döngüsü sonucu oluşturulur. LC çeliği, küçük parçalardan geniş derin çekme parçalarına kadar birçok otomotiv parçasında kullanılmaktadır. Düşük karbon içermesi sayesinde, yaygın olan otomotiv kaynak teknolojisinde de kullanıma uygundur. Fakat düşük akma mukavemeti nedeniyle darbe dayanımı düşüktür ve bu sebeple kullanımı sınırlıdır. Bu problemi ortadan kaldırmak amacıyla fırında sertleşebilir (BH) çelikler geliştirilmiştir [4]. Soğuk şekillendirmede kullanılan düşük karbonlu çelik kaliteleri Tablo 2‘ de verilmiştir [5].
 
 
 
Şekil 3. LC çelik tane yapısı oluşumu [4]
 
 
 
 
           Tablo 2. Soğuk şekillendirmede kullanılan düşük karbonlu çelik kaliteleri [5]
 
 
Fırında sertleşebilir (BH) çelikler temel ferritik yapıya sahip olup, katı çözelti sertleştirme sonucu oluşturulur. Deformasyon yaşlandırması mekanizmasına dayanan bu proseste önce çeliğe şekil (ön gerilme) verilir; sonra çelik boyanır ve boyalı çeliğe ısıl işlem uygulanır. Böylece fırında gerçekleşen pişirme sayesinde, akma mukavemetinde artış sağlanır. Bu çeliklerin oluşumu esnasında çözelti içinde karbon muhafaza edilip, boyalı halde fırına verildiğinde ya da oda sıcaklığında birkaç hafta bekletildiğinde karbon çözeltiden dışarı atılır. Bu aşama sayesinde süneklikte azalma olmaksızın, darbe direncini arttırmak amacıyla  akma mukavemetinde artış sağlanır. BH çeliği, akma direncinin yüksek olması gereken otomobil dış panellerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Şekil 4’ te ön gerilme sonrası tek eksenli gerilme sonucu gerçekleşen BH mekanizması verilmiştir [6,7]. Galvaniz kaplı BH çelikte mukavemet artışı daha yüksek oranda sağlanır ve bu malzemenin şekil alma kabiliyeti daha yüksektir. Bu amaçla otomobil yapımında beyaz gövdede (body in white - BIW) yaygın olarak kullanılır. Tablo 3‘ te BH çelik kaliteleri verilmiştir [5].
 
 
 
Şekil 4. BH mekanizması [6]
 
 
 
 Tablo 3. Fırında sertleştirilir (BH)  çelik kaliteleri [5]
 
 

Arayer atomu içermeyen (IF) çelikleri, N ve C olan arayer atomları eksik bir mikroyapıya sahiptir. Arayer atomlarını sabit tutabilmek amacıyla,  Nb ve Ti gibi alaşım element ilavesi yapılır. Sabit tutulan arayer atom eksikliği sayesinde, IF çeliğinde yüksek oranda süneklik sağlanır. Aynı mukavemetli diğer çeliklere oranla anizotropi katsayı (r) değeri oldukça yüksektir. Bu özellik sayesinde, derin çekme ürünü açısından idealdir ki bazen ekstra derin çekme çeliği (EDDS) olarak da isimlendirilir. Düşük akma mukavemeti ve yüksek deformasyon sertleşmesi üssü (n) değerine sahiptir. Düşük karbonlu çeliklere oranla uzama oranları daha yüksektir. Tipik IF çeliği yaşlandırılmamıştır; bu sebeple sıcak daldırma yöntemi ile galvaniz kaplama prosesi için uygundur. Otomobil yapımında yaygın olarak çamurlukta, şekillendirilmesi zor olan yan panellerde ve taban panelinde kullanılır. IF çelik kaliteleri Tablo 4‘ te gösterilmiştir [1,5]. IF çeliğinde katı çözelti sertleştirme, karbür ve/veya nitrür çökelmesi ve tane küçültme yöntemlerinin kombinasyonu ile mukavemet artışı sağlanır. Mukavemet artışı, başka bir katı çözelti sertleştirici olan fosfor ile de gerçekleştirilir [7].

 

Tablo 4. Yüksek mukavemetli IF çelik kaliteleri [5]

 

Yüksek mukavemetli düşük alaşımlı (HSLA) çelikler, çökelti sertleştirme ve tane boyutu küçültme prosesleriyle oluşturulur. HSLA çeliğinde kaynak bölgesinde yumuşama olmaz ve tane boyutu büyümez; bu özellikleri sayesinde kolay kaynaklanabilme özelliği gösterir. Ayrıca bu çelikte kaplama seçenekleri (galvaniz gibi) geniştir. Galvaniz kaplı HSLA çeliğinde, müşteri isteğine bağlı olarak uzama yönündeki mekanik parametreler alternatif olacak şekilde değiştirilebilir. Buna bağlı olarak akma mukavemeti 20 MPa, çekme mukavemeti ise 10 MPa daha düşük bir aralığa indirilebilir. Uzama oranı ise %1 oranında arttırılabilir. HSLA çeliği büyük oranda süspansiyon sistemlerinde, şasede ve dayanıklılığı arttırıcı parçalarda kullanılır. Yorulma ve darbe dayanımı yüksektir. Şekil 4’ te HSLA 300 arka aks elemanı (rear cross member) gösterilmiştir [8,5]. HSLA çelik kaliteleri Tablo 5‘ teki gibidir [5].

 

Şekil 4. Otomobilde HSLA 300 arka aks elemanı (rear cross member) [8]

 

                   Tablo 5. HSLA çelik kaliteleri [5]

 

2.2. İlk jenerasyon AHS çelik kaliteleri

İki fazlı (DP) çelikler, martenzit dağılımlı ferritik mikroyapıya sahiptir. Ferritik yapı sünekliği sağlarken, martenzit yapı oranıyla da mukavemet oranı kontrol edilir. Yüksek mukavemet ve uzamanın yanında, DP çeliğinde süreksiz akma görülmez. Buna rağmen yüksek oranda BH etkisi görülür ki bu özellik martenzitik dönüşüm sonucu kazanılır. Otomobil üretiminde martenzit dağılımlı DP çeliği kullanımı ile, bu çeliğin yüksek dinamik absorblama (sönümleme) enerjisi sayesinde darbe dayanımı artar. Şekil 5’ te deformasyon sonucu ferrit-martenzit miktarının dinamik absorblama enerjisine etkisi gösterilmiştir [9]. Ayrıca DP çeliği yüksek çekme mukavemetine sahiptir; buna bağlı olarak uzama oranı ve deformasyon sertleşmesi üssü (n) değeri de yüksektir. Otomobil yan panelleri, aks bağlantı parçaları ve güçlendirme parçaları gibi çarpışmaya maruz kısımlarda kullanılır. DP çeliği otomobilde güvenliği sağlamakla birlikte, araç hafifliğininde de etkilidir. DP çelik kaliteleri Tablo 6‘ da verilmiştir [5].

Şekil 5. Ferrit-martenzit miktarının  dinamik absorblama enerjisine etkisi [9]

 

Tablo 6.  DP çelik kaliteleri [5]

 

Ferritik / Beynitik (FB) çeliklerde, mikroyapılarındaki ferrit ve beynit tanelerinin inceltilmesi ve beynitle yapılan ikinci faz sertleştirmesiyle mukavemet artışı sağlanır. HSLA ve DP çeliklerine göre en öncelikli özellikleri, derin çekme testi (hole expansion test) ile ölçülmüş olan kesme kenarlarındaki gerilebilirliğin iyi olmasıdır. Aynı mukavemete sahip HSLA çeliğine oranla, n değeri ve toplam uzama miktarı daha yüksektir. Kolay kaynaklanabilme özelliğine sahiptir.

Çarpmaya karşı dayanımı ve yorulma direnci yüksektir. Otomotiv sektöründe kullanılan FB çelik örnekleri ve uygulama alanları Tablo 7’ deki gibidir [7].

 

                           Tablo 7. FB çelik örnekleri ve uygulama alanları [7]

 

Transformation Induced Plasticity (TRIP) yani dönüşüm katkılı plastisite gösteren çeliklerde, östenitten yavaş soğutma ve daha sonra hızlı soğutma ile kalıntı östenit oluşturulur. Gerilme veya deformasyon ile kalıntı östenitin belli bir kısmının deformasyon esnasında martenzite dönüşümü sonucu malzemede sertlik; geri kalan kalıntı östenitle de süneklik artışı sağlanır. Dönüşüm esnasında östenitten beynit fazına da geçiş olur. Mikroyapıda bulunan fazların dağılımı şu şekildedir: Ferrit (0,50-0,55), beynit (0,30-0,35), kalıntı östenit (0,07-0,15) ve martenzit (0,01-0,05). TRIP çeliğindeki en büyük özellik, mikroyapısında kalıntı östenit içermesinden ileri gelir. Bu çelik kalitesinde en iyi mekanik özellikleri elde etmek için karbon miktarı ve mikroyapıdaki dağılımı çok iyi olmalıdır ki soğutma işleminde östenitteki C miktarı 15-25°C‘ de de muhafaza edilsin. C miktarı, kaynaklanabilme özelliğini korumak amacıyla ağırlıkça % 0,20-0,25’ lere kadar sınırlıdır [10]. Potansiyel ağırlıkta azalma sağlamak için, ısıl işlemle BH mekanizması gerçekleştirilebilir. Otomobil sektöründe çarpmaya karşı uygulamalarda ve güvenlik parçalarında kullanılır. TRIP çelik kaliteleri Tablo 8‘ de gösterilmektedir [5]. HSLA, DP ve TRIP çelikleri için deformasyon sertleşmesi üssü (n) değerinin mühendislik gerinmeye (%) bağlı değişimi Şekil 6’ da verilmiştir [11].

 

                                                      Tablo 8. TRIP çelik kaliteleri [5]

 

 

Şekil 6. HSLA, DP ve TRIP çelikleri için Anlık n-Değeri-Mühendislik Gerinmesi (%) ilişkisi [11]

 

Çok fazlı (CP) çelikler, TRIP çelik mikroyapısına benzer özelliktedir; sadece kalıntı östenit içermez. Martenzit, beynit ve çökelme sertleşmesi ile elde edilen sert fazlar sayesinde, CP çeliğinin mukavemet değeri yaklaşık 800 ile 1000 MPa arasında değişmektedir. Bu özellik sayesinde, otomobillerde tampon gibi çarpmaya karşı dayanımlı bölgelerde kullanılır [12]. DP çeliğine oranla şekillenebilme özelliği daha iyidir. Ti, V ve Nb eklenmesiyle tane küçültmesi gerçekleştirilir [13]. Çinko kaplama yöntemine uygun olup, nokta kaynağı için elverişlidir [14]. Çok fazlı (CP) çeliğin mekanik özellikleri ve uygulama alanları Tablo 9’ daki gibidir [7]. CP çelik kaliteleri ise Tablo 10‘ da verilmiştir [5].

 

                 Tablo 9.  CP çeliklerin mekanik özellikleri ve uygulama alanları [7] 

 

                                        Tablo 10. CP çelik kaliteleri [5]

 

 

Martenzitik (MART) çeliklerde, genellikle sürekli tavlama prosesinden sonra su verme (quenching) işlemi ile % 100 martenzit yapılı çelik elde edilir. Diğer AHS çeliklerine oranla sünekliği daha düşük olmasına rağmen, çok yüksek mukavemetli çeliktir. Mukavemet sertliği, çelik yapısındaki C miktarına ve östenitleme sıcaklığına bağlıdır. MART çeliklerin mekanik özellikleri Tablo 11’ deki gibidir [15]. Çeliğin mekanik özellikleri, hızlı veya yavaş soğutmaya göre değişmektedir. Çeliği şekillendirme açısından sünekliği arttırmak amacıyla yavaş soğutma önemlidir. Değişik tavlama sıcaklıklarındaki 0,1C – 1,5Mn – 0,3Si içeren çelikte, su verme sıcaklığına göre % martenzit oranının değişimi Şekil 7’ de verilmiştir [16].

 

                   Tablo 11. MART çeliklerin mekanik özellikleri [15]

 

Şekil 7. Su verme sıcaklığına göre % Martenzit oranının değişimi  (0,1C – 1,5Mn – 0,3Si) [16]

 

MART çeliğinde çekme mukavemeti 900-1000 MPa arasındadır ve genellikle C oranı % 0,09 ile Mn oranı % 0,5’ tir. Mukavemeti daha da arttırmak için C oranı % 0,23’ lere çıkabilir ve buna bağlı olarak çekme mukavemeti 1300-1400 MPa’ları bulabilir. Fakat bu durum sünekliğin daha da düşmesine neden olmaktadır ki MART çeliklerinde uzama miktarı genellikle %5’ lerdedir. Bundan sebep bazı durumlarda çelik önce şekillendirilir; daha sonra soğuk kalıpta su verilerek martenzitik çelik yapısı oluşturulur. Bu tekniğe “die quenching” denmektedir. Bu yöntem sayesinde otomobil sektöründe hafif ve yüksek mukavemetli martenzitik çeliğin kullanımı uygun hale getirilir. Ayrıca mukavemeti arttırmak amacıyla Mn oranı arttırılabilir (yaklaşık % 1,2) veya düşük miktarda (% 0,0005–0,001) boron da ilave edilebilir. MART çeliği, araç tamponlarında ve kapı bağlantılarında kullanılır [3]. 

 
2.3. İkinci jenerasyon AHS çelik kaliteleri
Twinning Induced Plasticity (TWIP) yani ikizlenme kaynaklı plastisite gösteren çelikler, otomotiv sektöründe gelişimini sürdüren ikinci jenerasyon AHS çelik sınıfını oluşturur. İlk jenerasyon AHS çeliklerindeki temel ferritik mikroyapının tersine, TWIP çeliği yüksek oranda Mn içeren yüzey merkezli kübik yapılı östenit kristal yapısına sahiptir. Çekme mukavemeti 1000 MPa ve uzama oranı %50’ leri geçmektedir. Bu mekanik özellikler otomotiv sektörü açısından oldukça uygundur; fakat %20’ den fazla Mn içermesi nedeniyle oldukça pahalıdır. Maliyetinin yüksek olması ve bu çeliğin yerine bazı paslanmaz çelik veya alüminyum kullanımının mümkün olması nedeniyle, TWIP çeliğinin otomotiv sektöründeki kullanımına yönelik yapılan çalışmalar halen sürdürülmektedir [3].
 
 
3. Sonuç
Otomotiv sektöründeki yenilik arayışları sürekli artmaktadır. Özellikle güvenlik ve yakıt tasarrufu gibi önemli parametreler, sektördeki gelişim açısından en önemli parametrelerdir. Bu anlamda yapılacak olan iyileştirmeler AHS çelik kaliteleri ile mümkündür. Sürekli gelişim halinde olan bu çelik kaliteleri sayesinde, otomotiv sektöründe karşılaşılan problemler daha kolay çözüme kavuşmaktadır. AHS çelik kalitelerine yönelik yapılan her bir çalışma ile - buna paralel olarak- otomotiv pazarı da büyümektedir. Şekil 8’ de AHS çelik kullanımının otomotiv pazarıyla olan ilişkisi gösterilmektedir. Ayrıca bu çelik grubu, geri dönüşüm açısından %100 verimliliğe sahip olması sayesinde çevre dostudur [17].
 
 
 
Şekil 8. AHS çelik kullanımının otomotiv pazarıyla olan ilişkisi [17]
 
 
 
 
Kaynaklar
[1] Tamarelli, C. M. (2011). The Evolving Use of Advanced High-Strength Steels for Automotive Applications. Michigan, USA: Steel Market Development Institute. 
[2] Uthaisangsuk, A. P. (2013). AHS Steels for Automotive Parts. Bangkok, Tailand: Automotive Summit 2013. (Horvath, March 2010).
[3] Horvath, C. D. (2010, Mart). Advanced steels for lightweight automotive structures. P. K. Mallick içinde, Materials, design and manufacturing for lightweight vehicles. USA: University of Michigan-Dearborn, 35-78.
[4] Galán, J., Samek, L., Verleysen, P.,Verbeken, K. and Houbaert, Y. (2012). Advanced high strength steels for automotive industry. Revista de Metalurgia, 118-131.
[5] Voestalpine. (tarih yok). Hot-dip galvanized steel strip, Technical Terms of Delivery.
[6] Lindqvist, K. (2013). Bake hardening effect in advanced high-strength steels. Chalmers University of Technology, Master’s thesis. Gothenburg, Sweden.
[7] World Auto Steel. (2014, Mayıs). Advanced High-Strength Steels Application Guidelines. (Sc. D. Stuart Keeler, M. Sc. Menachem Kimchi).
[8] Arcelor Mittal. (2015, Haziran). High strength low alloy (HSLA) steels for cold forming.
[9] Senuma, T. (2001). Physical Metallurgy of Modern High Strength Steel Sheets. Vol. 41, No. 6, s. 520–532. Japan: ISIJ International.
[10] Kuziak, R., Kawalla R., Waengler, S. (2008). Advanced high strength steels for automotive industry. Archives of Civil and Mechanical Engineering, Vol. VIII, 103-117.
[11] Billur, E., Altan, T. (2010), Challenges in Forming Advanced High Strength Steels, New Developments in Sheet Metal Forming 2010, Stuttgart, Germany, 285-304.
[12] Xiaodong, Z. (tarih yok). Current Status of Advanced High Strength Steel for Auto-making and its Development in Baosteel. China, Shanghai: Baosteel Research Institute.
[13] Billur, E., Altan, T. (2013). Three generations of advanced high strength steels for automotive applications, Part I. Stamping Journal, 16-17.
[14] Jung, Y. S., Jin, Y., and Song, Y. (2014, Kasım). Recent Developments of POSCO Automotive steels and Applications. Products solution research group, Steel Solution Center.
[15]  Zrnik, J., Mamuzic, I., Dobatkin, S. V. (2006). Recent progress in high strength low carbon steels. METALURGIJA, 45, 323-331.
[16] Bhattacharya, D. (tarih yok). Developments in Advanced High Strength Steels. East Chicago, Indiana, U.S.A: Research and Development Center, Mittal Steel.
[17] Aranha, B. (2015, Haziran). 2015 Automotive R&D Event. London: VP Automotive Worldwide, Arcelor Mittal.
Paylaş Tweet
21008 kez okundu
GÜNCEL YAZILAR
Şamot Tuğla Harcı, Perlit ve Diatomitten Alümina-Silika Esaslı Kompozit Aerojel Tozu Üretimi
* Production of Alumina-Silica Based Composite Aerogel Powder from Chamotte Brick Mortar, Perlite and Diatomite   Özge Kılınç / Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakü DEVAMI...
Yapay Zekâya Genel Bakış ve Otomotiv Endüstrisinde Yapay Zekâ Örnekleri
* Overview of Artificial Intelligence and Examples of Artificial Intelligence in Automotive Industry   Betül KARACİL, Erdinç EFENDİ CPS Pressform San. ve Tic. A.Ş. & DEVAMI...
Proses Modelleri ile Yassı Şerit Malzeme Haddelemenin Temel Esasları ve Modellerin Önemi
*Basic Fundamentals of Steel Rolling Process with Models and the Significance of Models   Kemal ERKUT Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh. e-posta: kemalerkut@gmail.com   Özet DEVAMI...
Otomotiv Sektöründe Kullanılan DD13 Düşük Karbonlu Sacların Derin Çekme Metodu ile Şekillendirilmesi
*Forming of DD13 Low Carbon Sheets Used in Automotive Industry by Deep Drawing Method Arzu ALTINPINAR / CPS Pressform San. Tic. A. Ş.   Özet Derin çekme, sac metal şekillendirmede DEVAMI...
Endodontik Eğelerde Meydana Gelen Kırılmalar ve Etkileri
*Fractures Occurring in Endodontic Files and Their Effects Zeynep ZEREN / Medicalpark Pendik Ağız ve Diş Sağlığı Hastanesi, İstanbul Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fak&uu DEVAMI...
Mikropor Mng-Pro Serisi Basınç Salınımlı Adsorpsiyon (Psa) Tipi Azot Jeneratörleri
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Berkay COŞKUN / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzman Yard - berkay.coskun@mikropor.com   DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Soğutmalı Tip Hava Kurutucuları & Yüksek Basınçlı Hava Filtreleri Mikropor Mk-Hp Serisi & Hp Serisi
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Berkay COŞKUN / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzman Yard - Berkay.Coskun@mikropor.com   DEVAMI...
Seçici Lazer Ergitme Yöntemi (SLM) ile Eklemeli İmalat
*Additive Manufacturing With Selective Laser Melting Method (Slm)   Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Böl&uu DEVAMI...
Yağ Buharı Ayrıştırıcı Mikropor Carbolescer Serisi
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Berkay COŞKUN / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzman Yard - Berkay.Coskun@mikropor.com   DEVAMI...
Şerit Haddelemede Bısra Etkisi ve Gaugemeter Kalınlık Düzeltme Fonksiyonu*
Bisra effects on the Flat Hot Strip Rolling Mills and Gaugemeter AGC Strip Thickness Correction   Kemal ERKUT Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh., kemalerkut@gmail.com   &Oum DEVAMI...
Suni Yaşlandırmanın AA6082 ve AA6056 Alaşımlarının Mekanik Özelliklerine Etkisi*
*The Effect of Artificial Aging on Mechanical Properties of AA6082 and AA6056 Alloys   Dilek DENİZ / Sistem Alüminyum San. ve Tic. A.Ş. 59930 Ergene/Tekirdağ, Türkiye Nil TOPLAN / Sak DEVAMI...
Düşük Enerjili Kimyasal Hava Kurutucu -Mikropor MMD-VP Serisi-
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzmanı  - Burcu.Ozgumus@ DEVAMI...
Termal Kütle Teknolojisi İle Çalışan Basınçlı Hava Kurutucuları
Tuğba Memili / Ar-Ge Müdürü  Günümüzde, üretim fabrikalarında enerji kaynağı olarak basınçlı hava kullanımı gün geçtikçe artmaktadı DEVAMI...
Diş Hekimliğinde Akıllı Malzemelerin Gelişimi
Zeynep ZEREN / Marmara Üniversitesi, Diş Hekimliği Fakültesi, Diş Hekimliği Bölümü Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Mal DEVAMI...
İkincil Alüminyum Üretimi Özelinde İkincil Metal Üretimi ve Metalurji Mühendisliği: Değişimler-Etkileşimler*
*Secondary Metal Production -based on secondary aluminium production- and Metallurgical Engineering: Evolutions-Interactions   Erman Car Metalurji Mühendisi   ÖZET Sanayi DEVAMI...
Ortodontik Braket Uygulamaları İçin AISI 316 L Tipi Paslanmaz Çelik Malzemenin Uygunluğu
Zeynep ZEREN / Marmara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Ece Simooğlu SARI / Kocaeli Üniversitesi Hereke Asım Kocabıyık Meslek Yüksekokulu, Makine ve Metal Teknolojileri, Metalu DEVAMI...
22MnB5 Çeliğinin Sıcak Şekillendirme Prosesinde Kalıpta Soğutma Süresinin Optimizasyonu*
*Optimization of the Mold Cooling Time in a Hot Stamping Process of 22Mnb5 Steel   Prof. Dr. Nihat Akkuş / Marmara Üniversitesi Özgür Yurtgan, Serkan Alan, Alkan Özcan, DEVAMI...
Üretimde Paradikma Değişikliği: 3D Eklemeli İmalat
Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü Neşe Çakıcı ALP / Kocaeli Üniversitesi Mimarlık ve T DEVAMI...
Mikropor Modüler Basınçlı Hava Kurutucusu -MMD Serisi-
Tuğba MEMİLİ / AR-GE Müdürü Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / AR-GE Dokümantasyon Sorumlusu     Basınçlı hava, kompresörler aracılığıyla üretilmekte DEVAMI...
Mikropor Carbolescer
Tuğba MEMİLİ / AR-GE Müdürü Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / AR-GE Dokümantasyon Sorumlusu   Uygulamaya göre, basınçlı havada bulunması gereken minimum partik DEVAMI...
Enerji Tasarrufu Sağlayan Kimyasal Hava Kurutucu -Mikropor Mmd-Vp Serisi-
Tuğba MEMİLİ / AR-GE Müdürü Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / AR-GE Dokümantasyon Sorumlusu   Basınçlı havada buhar halinde su (nem) bulunmaktadır Su, pnömatik DEVAMI...
Metal 3D Baskı - Tasarımdan Üretime Süreç
Ömer Faruk Kocaoğlu - digiMODE Eklemeli imalat süreci, geleneksel imalat süreçlerine benzer aşamalar içermektedir. Bu yazıda baştan sona bir eklemeli imalat süreci DEVAMI...
Yüksek Karbonlu Ferrokrom Üretimi için Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi
Cemal Utku Yakar, Başak Daylan Oscar Wootton, Begüm Güven   Life Cycle Assessment for the Production of High Carbon Ferrochrome (HC FeCr)   ÖZET: Ferroalyaj üre DEVAMI...
Sürdürülebilir Çevre, Sürdürülebilir Üretim Yeşil Üretim - Yeşil Çelik*
Prof. Dr. M. Kelami ŞEŞEN (İTÜ)   Sustainable Environment, Sustainable Production Green Production - Green Steel   ÖZET Sürdürülebilirliğin temelinde; temiz hav DEVAMI...
Alüminyum Endüstrisinde Toz Toplama Sistemleri
Alüminyum, Dünya’da en yaygın bulunan üçüncü element ve en bol bulunan metaldir. Boksit mineralinden elde edilir ve elektroliz ile birincil alüminyuma indi DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Döküm Prosesinde Yapısal Parçalar Nasıl Hatasız Dökülür? Copromec® Die Casting Ürünleri Şimdi Türkiye’de
Martina Masenga | Dario Baccolo Teknik satış Temsilcileri / COPROMEC® Die Casting S.r.l. Çeviri: Mustafa Ekelik / VALANS Mühendislik Dış Tic. Ltd. Şti.   Bugün, basın&ccedi DEVAMI...
Tek Kristal Perovskit Yapılı SrTiO3 İçeren BNT Esaslı Seramik Kompozit Üretimi ve Özelliklerinin İncelenmesi*
Nergis OĞUZ, Uğur ŞEN  Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü,  Esentepe Kampüsü 54187 Sakarya, T& DEVAMI...
İstenilen Saflıkta-Yerinde Azot Üretimi
Tuğba MEMİLİ – Mikropor Makina San. ve Tic. A.Ş. – Ar-Ge Takım Lideri Burcu ÖZGÜMÜŞ – Mikropor Makina San. ve Tic. A.Ş. – Ar-Ge Teknik Dokümantasyon Sorumlu DEVAMI...
Lazer Kesim Uygulamalarında Azot Gazı Kullanımı
Tuğba MEMİLİ – Mikropor Makina San. ve Tic. A.Ş. – Ar-Ge Takım Lideri Burcu ÖZGÜMÜŞ – Mikropor Makina San. ve Tic. A.Ş. – Ar-Ge Teknik Dokümantasyon Sorumlu DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Uygulamalarında Hasar Mekanizmaları ve Yüksek Performanslı Yeni Bir Kalıp Çeliği: SITHERM S361R
M. Önder Yücel Akademi Metalurji - Genel Md.   Öncelikli olarak metal enjeksiyon kalıplarında oluşan hasarları özetlemek ve daha sonra yüksek performanslı yeni kalıp &c DEVAMI...
Sert Krom ve Oksit Kaplamanın Namlu Performansına Etkisi*
Özge Alkılınç*, S.Osman Yılmaz**, Mustafa Aksoy*** *AKKAR AR-GE Merkezi Müdürü,  ** Prof. Dr., Namık Kemal Üniv. Öğr. Üyesi,   *** AKKAR AR-GE, Pr DEVAMI...
Yassı Ürün Haddelemede Şerit Malzeme Profil ve Kalınlık Kontrol Teknikleri
Kemal ERKUT1 Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh. 1e-posta: kemalerkut@gmail.com *Flat Strip Material Profile and Thickness Control Techniques   ÖZET Ferro (çelik) DEVAMI...
Demir Çelik Fiyatları Düşer Mi?
Niye arttığından başlanmak lazım. Yaklaşık onar yıllık periyotlarla şiddetli krizler etkiler demir çelik sektörünü ve hemen her kriz öncesi fiyatlar şişer, krizde d&uum DEVAMI...
Karbon-Kükürt Analizi — Kullanım Alanları, Çalışma Prensibi ve Uygulama Prosedürü
Dr. Öğr. Üyesi Onur BALKAN1, Dr.-Ing. Savaş YAVUZ2 1- Kapadokya Üniversitesi, Uygulamalı Bilimler Yüksek Okulu, Uçak Gövde ve Motor Bakımı Bölümü, 50420 DEVAMI...
3 büyük Türk Firması, Birleşerek Alpha Metalurji Markasını Yarattı
Türkiye, elektrikli otomobil, savunma sanayi, beyaz eşya, havacılık sanayi gibi alanlarda dünya ile rekabet edebilecek konuma doğru ilerlerken; bu sektörlerde kullanılan malzemeleri DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Alüminyum Enjeksiyon Döküm Prosesinde Hata Türleri ve Olası Nedenleri Analizi ve Pompa Sektöründe Kullanılan Örnek Bir Parçadaki Hatalar ve Önlemleri*
Kamil Can İŞTAR, Sercan ŞAHİN, M.Emir YILDIRIM, Mehmet UYGUN kamilcanistar@kormetal.com, sercansahin@kormetal.com, emiryildirim@kormetal.com, mehmetuygun@kormetal.com Kormetal San. Ve Tic. A.Ş., Arge DEVAMI...
Metal Enjeksiyona Pandemi Aşısı Büyüme Sağlıyor
Global gelişmeler, Türkiye’yi metal enjeksiyonda gelişmeye ve sıçramaya zorluyor. Daha çok proje, daha büyük parçalar, daha teknik kalıplar… Yeni s DEVAMI...
Bükme Prosesi Modeli ve Ardışık Tekrarlı Makina Tasarımı
Genel Müdür Sinan KILIÇ*, Dr. Öğretim Üyesi Fatih ALEMDAR** Mak. Müh. Süleyman KILIÇ*,  Metal. ve Malz. Müh.Serra KILIÇ*  Mak. Mü DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Dökümde Proje Yönetimi ve Örnek Aydınlatma Parçası Üzerinde Proje Yönetimin Uygulanması*
Yazar: Tolga Özbey, Murat Demirhan, Dr. Gökhan Başman tolgaozbey@kormetal.com, muratdemirhan@kormetal.com, gokhanbasman@kormetal.com  Kormetal San. ve Tic. A.Ş., Arge Merkezi Müd DEVAMI...
Döküm Kumu ve Atık Döküm Kumundan Silika Esaslı Aerojel Toz Eldesi*
Yazar: Ahmet Emre ÇİMEN ve Nil TOPLAN Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği   *Silica Based Aerojel Powder Production&nb DEVAMI...
Alüminyum İşlemede İyileştirmeler
Birden fazla takımdan ziyade tek bir frezeleme takımı ile alüminyum parçalarda işleme uygulaması gelişiyor.    Otomotiv sanayi ağırlık ikilemiyle karşı karşıya kalıyor. DEVAMI...
Metal Sanayi Çevreye Zarar Vermiyor
Yazar: Nicole Kareta   Egzoz düzenlemelerinden ve uçan vergilerden plastik torbaların yasaklanmasına kadar - çevre korumanın yönü siyasete ve topluma geldi. DEVAMI...
Yapısal Alüminyum Parçalar İçin Yüksek Basınçlı Dökümünde Gerekli Olan Kalıp Malzemesinin Temel Özellikleri*
Yazar: S. Sivertsen, R. Oliver, K. Anantha, G. Maistro, Uddeholms AB, Sweden Çeviri: Met. Müh. İmge Akar, Uddeholm Türkiye   *Key properties of die material needed for str DEVAMI...
Farklı Oranlarda Sic Takviyesinin Sıcak Pres ile Üretilen Magnezyum Matrisli Kompozitlerin Sertlik ve Aşınma Özelliklerine Etkisi*
Beyza BİÇER(a,b)  Muzaffer ZEREN(a)  (a) Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü (b) Ferro Dök&uu DEVAMI...
Sert Lehimlemede Standardizasyon Süreci — BQTC, pBPS, BPS ve BPAR İşlemleri*
Dr.–Müh. Onur BALKAN Dr.- Ing. Savaş YAVUZ TEKNOLAB®, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti.   *Standardization Procedure on Brazing — BQTC, pBPS, BPS, and BPAR Pr DEVAMI...
PMT vs CMOS: Metal Analiz Dedektör Teknolojilerinde Paradigma Değişimi
Yazan: Spectro Çeviren: Bes Mühendislik   1. Giriş Metal numunelerin analizi, her zaman kolay değildir. Zorlayıcı örnekler genellikle büyük dökümh DEVAMI...
3-Boyutlu Katmanlı İmalat ve Otomotiv Uygulamaları*
Şüheda ÖZEL, Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Muzaffer ZEREN, Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği B&o DEVAMI...
2020 Yılı ve Sonrasında Gerçekleştirilecek Tahliyeler için Binaları Nasıl Hazırlayabiliriz?
Yılmaz Özcan  Eaton Elektrik Türkiye Ülke Müdürü   Herhangi bir binanın tahliyesindeki temel hedef insanları korumaktadır. Bina içinde kişiler DEVAMI...
Pozitif Malzeme Tanımlamada Potansiyel Bir Yenilik —Lazer—Optik Emisyon Spektrometre Teknolojisi*
Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.- Ing. Savaş YAVUZ TEKNOLAB®, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti.   *A Novel Potential Technique for Po DEVAMI...
Preparation of Silica Aerogel by Ambient Pressure Drying Process using Perlite and Quartz*
Nazan Saraç Çoban, Nil Toplan Sakarya Üniversitesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği *Perlit ve Kuvars Kullanılarak Atmosfer Basıncında Kurutma ile Silika Aerojel Sentezi DEVAMI...
Pozitif Malzeme Tanımlama Spektrometreleri*
Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.–Ing. Savaş YAVUZ - Metalürji Yük.Müh. TEKNOLAB®, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti. &nbs DEVAMI...
Pozitif Malzeme Tanımlama*
    Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.–Ing. Savaş YAVUZ, Metalürji & Malzeme Müh. TeknoLab, Teknoloji Laboratuvar Hiz DEVAMI...
Basınçlı Döküm*
WA Butler, General Motors, Bloomington, IN, USA G Timelli, University of Padova, Vicenza, Italy  E Battaglia, University of Padova, Vicenza, Italy F Bonollo, University of Padova, Vicenza, Ita DEVAMI...
Yüksek Frenkanslı İndüksiyon Kaynaği ile Üretilen Borularda Kaynak Kesitinin Şekillendirme Kabiliyetine Etkisi̇*
Bora Yıldız Bantboru San. ve Tic. A.Ş. GOSB 700. Sok. No: 712 Posta kodu: 41480 Gebze-Kocaeli/Türkiye byildiz@bantboru.com   * The Effect Of The Welding Section On The Formabili DEVAMI...
EWM Teknolojisi Terranets BW GmbH Şantiyesinde Kullanılıyor... Degauss 600 ile Boru Hatlarının Manyetikliğini Giderme
Burada her bir kaynak dikişi mükemmel olmalıdır – yüksek basınçlı gaz boru hatları en yüksek güvenlik standartlarına uygun olmalıdır. Bu nedenle terranets bw GmbH DEVAMI...
Wolfram-Oksit (W0₃) Metal Katkili İnce Filmlerin Üretim Teknikleri
1 İsmail ARABACI  2 Emin YAKAR 1 Makine Yük. Müh., Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, ismailarabaci39@gmail.com  2 Dr. Öğr. Üyesi, Çanakkale Onseki DEVAMI...
Akıllı Dökümhane Sistemleri
TekIn Oy info@tekin.fi, www.tekin.fi   Günümüzde ürün kimliklendirme ve veri giriş kabiliyeti ile, makine, ürün ve sistemlerin tedarik zinciri boyunc DEVAMI...
Krank Milleri Üzerindeki Eğimli Yağ Deliklerinin Üretimini Hızlandırma
Krank mili motorun kalbidir, yatay hareketi dönüş hareketine çevirir; aracın hareket etmesi onun sayesindedir. Krank milleri yapısal olarak karmaşık parçalardır, ancak binek ot DEVAMI...
Endüstriyel Temizlik İş Yerlerinin Daha İyi ve Daha Güvenli Olmasına Nasıl Katkıda Bulunur?
Diğer iş yerlerinde olduğu gibi, endüstriyel bir ortam da düzgün çalışılabilmesi için belirli bir düzeyde temizlik ve organizasyon gereklidir. Farklı endüstriler DEVAMI...
İşbirliği Projelerinin Yenilikçi Şirketlerin Performanslarına Katkısı
D. Cölle1, CG Aneziris2, F. Etienne1, MP Wiessler1 1EKW GmbH, Eisenberg, Almanya 2Seramik, Cam ve Yapı Malzemeleri Enstitüsü, TU Bergakademie Freiberg, Freiberg, Almanya Daniel.Coell DEVAMI...
Ekstrüzyon Kalıplarının Aşınma Dirençlerinin Isıl İşlem ve PVD Kaplama Metoduyla Arttırılması (Improvement of Wear Resistance of Extrusion Dies by Heat Treatment and PVD Coating Method)
M. Ümit BÜYÜKFIRAT, Cüneyt ARSLAN İstanbul Teknik Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü, Ayazağa, İstanbul umitbuyukfirat@hotmail.com, ar DEVAMI...
Kaynak Uygulamalarında Standardizasyon Süreci – WQTR, pWPS, WPS, WPQR İşlemleri --- Standardization Procedure on Welding Applications – WQTR, pWPS, WPS, WPQR Processes
Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.–Ing. Savaş YAVUZ, Metalürji & Malzeme Müh. TeknoLab, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti.   DEVAMI...
İnce Duvarlı Alüminyum Parçaları İşlemek için Daha İyi Bir Yol
Sandvik Coromant'ın M5F90 yüzey frezesi, otomotiv parçası üreticilerine önemli kazançlar sağlıyor.   Çapak, çentiklenme veya çizilme ol DEVAMI...
Otonom Mühendislik ile Döküm Maliyetini Minimuma İndirme
Üretim maliyetlerinin düşürülmesi dökümhaneler ve döküm alıcıları için her zaman temel hususlardan biridir. Yeni bir yolluk sistemi tasarlanırken ana hed DEVAMI...
DÖKÜM - ENDÜSTRİYEL ÇAĞDAN BU YANA EKONOMİK ŞEKİLLENDİRME SÜRECİ
Günlük yaşam artık döküm parçaları olmaksızın hayal edilemez. Kalıp döküm teknolojisi, 19. yüzyılın ortalarında gazetelerin ve kitapların endüstriyel bas DEVAMI...
ESR - ELEKTRO CURUF ERGİTME PROSESİ
    Metalurji sanayimize değerli yayınları ile uzun yıllar hizmet vermiş Metal Dünyası dergimizin 300. sayısında, aşağıda özel çelikler üretiminde kulla DEVAMI...
BİRİNCİL ALÜMİNYUM ÜRETİMİ “DEVRİMİN” AREFESİNDE
11 Mayıs 2018 sabahı sosyal medyada Kanada Başbakanı Justin Tredeau’nun bir paylaşımı göze çarptı: Alcoa, Rio Tinto, Apple ve Quebec yerel hükümeti binlerce Kanadalı&rsq DEVAMI...
YÜKSEK SICAKLIĞA DİRENÇLİ ALÜMİNYUM ALAŞIMI PİSTONLAR
Aykut DOĞAN(*)   Ekrem ALTUNCU  (*)Sakarya Universitesi Müh. Fak. Metalurji ve Mal. Müh. Böl., Esentepe Kampüsü, Sakarya/ Türkiye, 54187 Sakarya DEVAMI...
CaO-Al2O3-SiO2 (CAS) ESASLI PLAZMA SPREY KAPLAMALAR
“CaO-Al2O3-SiO2 (CAS) BASED COATINGS BY PLASMA SPRAYING”     Bahadır AYDIN1 ve Nil TOPLAN2  1İstanbul Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, DEVAMI...
KATMANLI İMALATIN HAVACILIK UYGULAMALARI VE SEKTÖR DEĞERLENDİRMESİ
Akın ODABAŞIa, Hülya KAFTELEN ODABAŞIb aFırat Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü, 23119, Elazığ bFırat &Uu DEVAMI...
NEW APPROACHES AND DEVELOPMENTS IN ENGINEERING EDUCATION: THE 21ST CENTURY ENGINEERS
Ayşe Kılıça* and Yılmaz Taptıka aIstanbul Technical University, Chemical and Metallurgical Engineering Faculty,  Department of Metallurgical and Materials Engineering, Istanbul, DEVAMI...
ISO 6892-1 VE ASTM E8 ÇEKME DENEY STANDARTLARI ARASINDAKİ FARKLILIKLAR
Dr. Haldun DİZDAR, Doç. Dr. Bülent AYDEMİR, Cemal VATAN TÜBİTAK UME, Gebze-Kocaeli, Türkiye  e-mail: haldun.dizdar@tubitak.gov.tr, bulent.aydemir@tubitak.gov.tr, DEVAMI...
S700 MC TİPİ ÇELİKTE KAYNAK AĞIZ GEOMETRİSİNİN MEKANİK DAVRANIŞA ETKİSİ
Mustafa CAN1, Cenk KARAKURT1, Kıvanç TAŞKIN2 1Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü, BİLECİK 2Anadolu Üniversitesi, İnşaat M&uum DEVAMI...
DEMİR ve ÇELİK ÜRETİMİNİN KISA BİR TARİHÇESİ
Demir ve çelik endüstrisi dünyanın en önemli ve geleneksel açıdan da en eski üretim sektörlerinden biridir. 3.000 yıl kadar önce demir insanların kü DEVAMI...
SÜPER DUPLEKS PASLANMAZ ÇELİKLE DAHA İYİ VE DÜŞÜK MALİYETLİ İŞLEME
ÖZET Makine ile işleme süreçlerinin karbon çeliklerden paslanmaz çeliklere geçilerek geliştirildiği bilinmektedir; ancak operatörler işleme hızlarını DEVAMI...
Thinking in terms of magnesium“ – Magnesium pressure die casting is completely in the trend
Many metallic objects are produced by pressure die-casting. One of those metals which are ideally suited for this process is magnesium. The demand is growing with the automotive industry and its co DEVAMI...
Metal Katkılı Polimer Matrisli Hibrit Kompozitler
Gökhan TAŞÇI, Muzaffer ZEREN Kocaeli Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü 41380 Kocaeli gokhantsc@hotmail.com , zeren@kocaeli.edu.tr DEVAMI...
Yanma Sentezi̇ Yöntemi̇yle İleri̇ Malzemeleri̇n Üretimi
Bora Derin (İstanbul Teknik Üniversitesi, Kimya-Metalurji Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği, Maslak, İstanbul)  bderin@itu.edu.tr   ÖZET &n DEVAMI...
YÜKSEK SICAKLIK OKSIDASYONUNA KARŞI NIOBYUM REFRAKTER METALI ÜZERINDE KORUYUCU BIR KAPLAMA
Candan Şen ELKOCA   Bülent Ecevit Üniversitesi  Alaplı Meslek Yüksekokulu Tepeköy Mevkii, Alaplı/Zonguldak   A PROTECTIVE COATING 0N NIOBIUM R DEVAMI...
Alaşımlı Çi̇nko Kaplama
Doç. Dr. Oktay ELKOCA   Galvannealed Coating     ÖZET   Alaşımlı kaplama, saf çinko kaplamanın 500oC civarın DEVAMI...
Vakum Ergitme ve Farklı Döküm Tekni̇kleri
Nilay DALYAN, Kimya Mühendisi-Metamak, Erol TURGUT, Metalurji Mühendisi-Metamak   Proses Teknoloji̇leri̇ Uygulamalar Farklı Ekipmanlar   Vakum İndüksiyo DEVAMI...
Mobil Ürün Tasarımında, Ürün Termal Özellikleri̇ İncelenerek İç Yapı Taşıycı Parçası İçin Malzeme Optimizasyonu
Onur MERİÇ (onur_meric@hotmail.com)   ÖZET   Mobil cihazların market yönelimleri gereği her geçen gün daha ince, daha hafif, daha hızlı, g DEVAMI...
Katmanlı Üreti̇mi̇n Geli̇şmesi̇ ve Di̇ğer Yöntemlerle Bi̇rli̇kte Kullanımı
Önümüzdeki yıllar içinde metallerin üretiminde katmanlı yöntemler (AM) kullanılmasının (metallerde 3D baskı olarak da bilinir), geleneksel olarak “çıkar DEVAMI...
Yenilikçi Kalıp Sistemleri Tasarımı İle Eksen Kaçıklığına Sahi̇p Soğuk Dövme Parçalarının Üretimi
N.Emrah KILINÇDEMİRa, Vural CEYHUNb, Tayfur YAVUZBARUTa, Umut İNCEa aArGe Merkezi, Norm Cıvata Sanayi ve Ticaret A.Ş. Çiğli, İzmir, Türkiye, emrah.kilincdemir@normcivata.com DEVAMI...
Lostfoam Prosesi̇ Kayıp Köpük - Kolay Döküm
Marc Karakoc, ESFF ,Yük. Metalurji Müh., Paris, Fransa Losftfoam Process, Simple Casting   ÖZET Lostfoam, strafor model ile, bağlayıcı olmadan, kolay dök&uu DEVAMI...
Turbo Motor – Sferodan Çeli̇k Döküme
Yazar: Norbert Schütze, Foseco Almanya   CO2 emisyonunu azaltmak için daha düşük ağırlıklı daha yüksek mukavemetli parçalara doğru bir eğilim var DEVAMI...
Dünyanın En Hafi̇f Katı Malzemesi̇: Aerojeller
Yazarlar: Nazan SARAÇ ve Nil TOPLAN Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü Esentepe Kampüsü, DEVAMI...
Düşük Basınç Sementasyon ve Yüksek Basınçlı Gaz İle Sertleşti̇rme
Yazarlar: Mehmet ÖZDEŞLİK*, Levent SİNDEL*, Selin KESKİN* *Sistem Teknik Sanayi Fırınları A.Ş.   Low Pressure Carburizing And High Pressure Gas Quenching     DEVAMI...
Sıcak Daldırma Galvaniz Yöntemiyle Üretim Yapan İşletmelerde Nakit Yönetiminin Önemi
Yazar: Erol Ayyıldız, ayyildiz.erol@gmail.com   Significance Of Cash Management In The Businesses Where The Production Is Performed With Hot-Dip Galvanization     DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM