Kimle konuşsam, otomotive parça üreten, değişimden ve belirsizlikten bahsediyor. En çok da kaygıyla ana üreticilerin kararsızlığından… Bizim gibi herkesten fazla ve şiddetli krizler, düşüşler kadar yükselişler, “boom”lar da görmüş geçirmişler için bile bu kadarı fazla! Nereye sürüklendiğimizi bilmemek değil, kimsenin bilmediğini, kimsenin sürece liderlik edip belirleyemediğini görmek; müşterilerimizin, müşterilerimizin müşterilerinin ve onların müşterilerinin de belirsizlikle malul planları olduğunu bilmek korku filmi gibi…
Sınıflarsam:
Dramatik değişim algılamayanlar,
Sadece adetlerde %10-20 bir düşüş yaşayanlar
Yeni projeler de benzer tempoda devam ediyor
Daha çok dövme parçalar
Yeni projeler çok azaldı diyenler
Genellikle eski projelerde de düşüş daha sert, %50 civarı
Daha çok metal enjeksiyon
Yeni proje olsa da kısa erimli ve düşük adetli projeler var
Saç parçalar, şasi parçaları, HPDC, Plastik enjeksiyon
En sonunda projeler başladı
2 senedir oturuyoruz derken
2 sene doluyuz diye sevinenler
Ama her sınıfın da derdi ortak: Ben biliyorum, ben yönetiyorum diyenler artık eskisi gibi güven vermiyor, iş hayatımızı ve yatırımlarımızı bu çok bilenlerin özgüvenli tezlerine eskisi gibi gönül rahatlığıyla emanet edemiyor.
Otomotiv dönüşüyor, şimdi bir geçiş dönemindeyiz, bunun sancısıdır ile avunuyoruz. Peki o arabaları üreten dev markalar, gruplar, fabrikalar bu geçişin ne kadar süreceğini, nasıl ilerleyeceğini ne kadar yönetebiliyorlar? Ne kadar yönetebilecekleler? Hangi arabadan, hangi modelden kaç tane satacaklarını, o model için kaç tane akü kutusu sipariş edeceklerini ne kadar biliyorlar?
Mazot Salih kadar biliyorlar mı ne yaptıklarını?
İçten yanmalı motorlara elveda diyen Mazot Salih
Buji temizlemeye başladığımda oğlumun şimdiki yaşındaydım, on! Biri Köhler diğeri de Rotax iki motorumuz vardı, su pompalarının motorları… Sayesinde bahçeyi sulardık. Rotax, Azerbaycan’dan sonra Türk SİHA’larına motor vermeyi kese de iki marka da halen yaşıyor. Hâlâ benzinli motor üretiyorlar… Bir de dalgıç pompamız vardı, elektrikli… Ben on beş yaşıma geldiğinde Köhler’in de Rotax’ın da yerini elektrikli motorlar aldı. Yani bizim bahçede e-sulama çağına geçmiştik, kırk yıl önce…
Dün duydum ki bizim mahallenin Salih Abisi, yarım yüzyıl boyunca bütün Dolapdere tamircilerin baş-ustası Mazot Salih, lakabından anlaşılacağı üzere dizel motorlarının kompetanı, elektrikli bir araba almış kendine, en afilisinden. Bir devir kapandı dedim içimden. Şimdi de buraya yazdım: Bir devir kapanmış, Mazot Salih farkında… E-Taycan’ını köyün meydanında, tövbe etmeden önceki karargâhı Hasan Menekşe’nin meyhanesinin bir zamanlar olduğu yere park etmiş. Basmış havayı Usta. TOGG’un da mı fiyatı ikiye katlandı şimdi diyenlerin kaygılarına aldırmadan ÖTV artışıyla birkaç hafta önce ikiye katlanan fiyatı söylüyormuş eşine dostuna.
Benim emekli olma vaktim gelmişti, diyormuş yani Salih Usta. Babamın ve Menekşe’nin mezarına uğrayacağını söyleyip ayrılmış oradan. Bir daha da gelmez buralara. Bir devrin kapandığının çok iyi farkında Mazot Salih, kenara çekilmeyi bilmiş, ne mutlu ona…
Küresel ısınma yatağında pandemi soslu hammadde enflasyonu
Hammadde fiyatları artmaya devam ediyor. Kişisel olarak demir çelik fiyatlarındaki artış önemli ama diğer metaller ve kâğıt, ahşap vb gibi neredeyse tüm diğer hammaddelerin fiyatlarındaki artık, global bir enflasyonun dinamiği olmuş durumda.
Bu küresel enflasyonist ortamda, otomotivin dönüşümü daha da ağır koşullarda geçirmemize sebep oluyor, olacak.
Kalıp sektörü de ancak ve ancak otomotive olan bağımlılığını azaltarak, müşterilerini çeşitlendirerek bu ağır koşullarda gelişmesini sağlayabilir görünüyor.
Kimle konuşsam, otomotive parça üreten, değişimden ve belirsizlikten bahsediyor. En çok da kaygıyla ana üreticilerin kararsızlığından… Bizim gibi herkesten fazla ve şidd DEVAMI...
21 Mayıs 2024 tarihinde Workinn hotelde EFSİAD’ın destekleriyle San Malzeme teknolojileri ve kantal firmaların ortaklaşa düzenlediği seminere ilgi büyüktü. Endüstriyel elektrikli fırın uygulamalarında m DEVAMI...
Dernek yönetimi ve üyeleri ile TEİ Eskişehir Tesisleri’ni ziyaret eden GALSİAD kuruluna, TEİ Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Fahrettin ÖZTÜRK eşlik etti. TEİ Eskişehir Tesisleri ziyaret ve gezi p DEVAMI...
Focus Endüstri firmasının sektörde öncü olarak oluşturmuş olduğu Focus Academy markasına olan ilgi gün geçtikçe artıyor. Geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi yeni yılda da eğitimlerine hız kesmeden dev DEVAMI...
25 MAYIS 2024 TARİHİNDE Cemile sultan korosunda kahvaltılı bir toplantı düzenledi. Kalabalık katılımın olduğu kahvaltıda Metem ve Mısad olarak gerçekleştirilen 2. Isıl işlem sempozyumu ve sergisinin sonrasındaki değerlendirmeler y DEVAMI...
Yarım asırdır ülkemiz sanayisinin önemli bir parçası olan Önder Mühendislik, 50. yıl dönümünü büyük bir coşkuyla kutladı. Kocaeli’de düzenlenen bu anlamlı etkinlikte, şirketi DEVAMI...
Sistem Teknik sektör devi Avusturya’lı fırın üreticisi AICHELIN Group ile Avusturya’da ortak bir şirket kuruyor. Bu ortak girişim, Avrupa’da vakum ısıl işlem teknolojileri için endüstriyel fırın ür DEVAMI...
Inductotherm, Türkiye’nin en büyük bakır madeni işletmesi olan Eti Bakır ile önemli bir iş birliğine imza attı. Eti Bakır, Artvin’in Murgul ilçesindeki maden işletmesi ve Samsun’daki elektroliz tes DEVAMI...
Kripto dünyası, Nisan ayında gerçekleşecek bitcoin halving için kendini hazırlıyor. Bu tür olaylar yalnızca medyanın ve kamuoyunun kripto paralara olan ilgisini çekmekle kalmıyor, aynı zamanda bu olayların yarat DEVAMI...
Bundan 75 yıl önce üretilen ve 70200 model serisine ait Unimog, seri üretim hattından indirilen ilk araç olarak müşterisine teslim edildi. O günden bu yana sadece görsel olarak değil, aynı zamanda ç DEVAMI...
1979 yılında Ankara’da Orhan OBALI , Mehmet ÖZDEŞLİK ve Erdoğan YETİŞKEN tarafından, almış oldukları Elektronik eğitimi doğrultusunda; Elektronik cihazlar üretmek üzere kurulan Sistem Teknik 1985 yılında İstan DEVAMI...