Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Kompozit İşlemede İstenmeyen Sürprizler Yok

Sandvik Coromant, CoroDrill® 863-O matkap ile tok kompozit işleme alanına öngörülebilir takım aşınmasını getiriyor. Yakın zamanda yapılan bir ankete göre her üç üreticiden biri otomasyon takımlarına yatırım yapmayı hızlandırmayı düşündüğünü söylüyor. Peki bu kompozit malzemeleri işleme gibi zorlu bir iş alanına nasıl uygulanacak? Burada, Sandvik Coromant’ta Global Ürün Müdürü olarak görev alan Aaron Howcroft, CoroDrill® 863-O kesici takımın kimyasal buhar biriktirme (CVD) teknolojisi sayesinde üreticilerin kompozitleri işleme yaklaşımlarını yeniden düşünmelerine nasıl yardımcı olabileceğini açıklıyor. 

 

Havacılık sanayisindeki çoğu parçada delik delme sırasında, üreticilerin deliği doğru delmek için üç şansı var. Bu üç şanstan sonra deliği gerekli tasarım spesifikasyonları dahilinde yeniden işlemek imkansız hale geliyor. Deliklerden biri bile çap, yüzey ince işleme veya delaminasyon gibi işlemlerden birinde başarısız olursa, parçanın tamamı hurdaya çıkarılıyor. Havacılık sanayisindeki parçaların ne kadar değerli olduğunu göz önünde bulunduracak olursak, delik işleme oldukça riskli bir iş. Bu, özellikle işlemeye yeni talepler getiren kompozit malzemelerde delik delerken geçerli. 

 

Delik işleme, kompozitlerle çalışırken en yaygın işleme proseslerinden biri olarak ortaya çıktı. Farklı fiziksel ve kimyasal özelliklere sahip iki veya daha fazla malzemeyi birleştiren kompozit malzemelerin işlenmesi, malzemenin fiber kısmının kesilmesini veya kopmasını içerir. Bu işlem doğru yapılmazsa, kompozit malzemelerin tabakaları ait oldukları yerden sıyrılır. Bu durum, Sandvik Coromant’ın müşterilerine göre üretimde en sınırlayıcı faktör olan delaminasyon olarak bilinir. 

 

Delaminasyon delik kalitesini ve tekrarlanabilirliği, nihai ürünün kalitesini ve bütünlüğünü ve üreticinin karını etkiler. Burada bütünlük ifadesini kullandım, çünkü; iyi delik kalitesi, parça arızasının önlenmesi için çok önemlidir ve deliklerin işlemesi veya ince talaş işlemesi için kullanılan imalat prosesleri tarafından belirlenir. Kompozit işleme sırasında oluşan ısının miktarı da çok önemlidir. Malzemenin zayıf ısı iletimi ve talaşların olmaması, malzemenin liflerini bir arada tutan reçine için risk oluşturur. Bir diğer ifadeyle, kompozitlerin işlenmesi, aksi takdirde gözden kaçabilecek olan işleme sürecindeki zayıflığı aydınlatır. Bu zayıflıklar, pazarda bulunan kompozit malzemelerin artan ürün yelpazesi ve öngörülemezliği ile vurgulanmaktadır. Bu da rekabetçi işlemeyi bir zorluk haline getirir.

 

Peki şimdi neden bundan bahsediyorum? COVID-19 döneminde delik işlemenin tartışmasız şekilde her zamankinden daha önemli olduğu su götürmez bir gerçek. Euromonitor International araştırmasına göre, şirketlerin yaklaşık %50’si dijital stratejilerini yeniden şekillendirmeyi planlıyor. Euromonitor’ın Voice of the Industry 2020 anketine göre, her üç katılımcıdan biri otomasyon takımlarına yatırım yapmayı hızlandıracağını söyledi. Dolayısıyla insansız ışıksız üretim senaryolarında bu deliklerin doğru şekilde delinmesi gerekiyor. Bu yüzden, üreticilerin kompozitlerde nasıl delik deleceklerini yeniden düşünmeye devam etmeleri gerekiyor. 

 

Öngörülebilir aşınma
Delik yüzey bütünlüğünün havacılık sanayisi üreticileri için gerçek bir endişe kaynağı olduğunu tespit ettik. Peki bu endişelerin ele alınmasında takımlar nasıl bir rol oynayabilir ve daha iyi bir matkap bir otomasyon stratejisine nasıl fayda sağlayabilir? 

 

Gelin önce üreticilerin çabaladıkları ideale bir göz atalım. İyi kalitede, tutarlı ve tekrarlanabilir delikler istiyorlar. Elbette tüm takımlar eninde sonunda bir gün yıpranacak. Ama bu aşınma, takımdan takıma tutarlı ve öngörülebilir olmalıdır. Öngörülebilir aşınmanın önemini ne kadar vurgulasam az. Genellikle bir CNC, arıza noktasında takımı çıkarmak için programlanır. Dolayısıyla matkabın kullanım ömrü tutarlı değilse, korkunç ama gerçekçi bir senaryoda, satın aldığınız çoğu ürünün takım ömrünü %50 azaltabilirsiniz. Sandvik Coromant müşterilerine bir matkap tedarik ettiğinde matkabın; koşullar ne olursa olsun, her seferinde öngörülebilir bir süre boyunca dayanacağını garanti edebilmeliyiz!

 

İyileştirilmiş tasarım 
İşte bu yüzden Sandvik Coromant karbon fiber takviyeli (CFRP) ve cam elyaf takviyeli (GFRP) malzemeler dahil olmak üzere kompozitler için CoroDrill® 863-O yüksek performanslı matkabı geliştirdi. Bu matkap, kompozit malzemelerden geniş ölçüde yararlanan ve uçak şasileri ve diğer parçaların üretiminde kompozit malzemeler kullanan havacılık sanayisi gibi, takım başına daha fazla delme işlemi gerektiren sanayilere odaklanılarak tasarlanmıştır.

 

CoroDrill® 863-O (O sadece kompozit uygulamalarını ifade eder) takımını geliştirmek için, ilk yaptığımız şey bunu havacılık sanayisinde delaminasyona en yatkın malzemeye uygulamak oldu. Özellikle, en yaygın olarak havacılık sanayisinde kanatlarda ve uçak gövdesinde kullanılan, soyulma katı olmayan veya sırtı dokumasız tek yönlü laminatı seçtik. Takımların kullanım ömrü boyunca tam olarak ne kadar delaminasyon yaşadığımızı belirlemek için delaminasyonu dijital olarak haritalandırdık. Bilgisayar sistemi, herhangi bir delikte kabul edeceğimiz delaminasyon miktarı anlamına gelen çok sıkı toleranslarla kuruldu. Elde edilen verilerden, helis açısı veya matkabın etrafındaki spiral kanal gibi matkabın tasarımının temel yönlerini optimize edebildik. Daha yüksek bir helis, talaş tahliyesinde avantaj sağlar, böylece çıkış tarafındaki delaminasyonu azaltmaya yardımcı olabilir. Bunun tersine, çok yüksek bir sarmal da giriş tarafındaki kompozit malzemedeki tabakaları ayırabilir. Her iki durumda da bu etken, tabakaların veya liflerin deliğe sarkmasına neden olabilir. CoroDrill 863-O’nun diğer başlıca özellikleri ise profili ve kalitesidir. Kompozit malzemeler homojen değildir ve bir üretim çalışmasında herhangi bir yeni malzemenin görünümü, kendi kalınlığı, kompozisyon türü vb. gibi benzersiz zorluklar sunar. CoroDrill 863-O’ün üstün özellikleri, herhangi bir malzemenin üstesinden gelmek için tasarlanmıştır. 

 

Gelelim kalite konusuna. Karbürün kesme geometrisi ve takım sapı açısından takımı güçlendirmesi sayesinde karbür matkaplar, havacılık sanayisi parçalarını işlemek için çok uygundur. Bu da kesme işlemini iyileştirir, boşluğu ve malzeme tahliyesini maksimuma çıkarır. Ancak kompozitlerin aşındırıcı doğası nedeniyle karbür de hızlı aşınır. Bu özellikle otomatikleştirilmiş üretim kurulumları için sorun teşkil eder.

 

Bunun üstesinden gelmek için, CoroDrill 863-O kimyasal buhar biriktirme (CVD) teknolojisi ile donatılmıştır. CVD, kompozitleri ve istiflenmiş malzemeleri işlemek için ideal, çok sert bir takım malzemesidir. Tüm kesme kenarı boyunca CVD tabakaları uygulamak çok daha uzun takım ömrü sağlayabilir ve CVD’nin düşük sürtünme katsayısı ve yüksek ısı iletkenliği nedeniyle, takımın kesme kenarları talaş yığılmasına (BUE) karşı daha az hassastır. CVD’nin keskin kalması bu ısıyı ortadan kaldırır ve düşük sürtünmeye sahiptir. Böylece deliklerde sorun oluşma eğilimini en aza indirir. Bu nedenle CVD kalitesi, delik sayısının yüksek olduğu ve daha yüksek verimliliğin gerekli olduğu yerlerde tercih edilir.

 

İyi donanımlı robotlar ve saha testi
Büyüyen CoroDrill 863 ailesi, hem CNC’lerde hem de üretim hattındaki robotlarda üreticilerin otomatikleştirilmiş üretim kurulumlarından yararlanıyor. Karbür, çok kristalli elmas (PCD) ve CVD kaplama seçeneklerinde mevcut olduğu için matkap, insansız veya ışıksız uygulamalarda her türlü zor malzeme tipini (kompozitler, alüminyum, titanyum, ısıl dirençli süper alaşımlar ve paslanmaz çelikler) işleyebilir. Laboratuvardan çıktıktan sonra CoroDrill 863-O’nun performansı, bir karbon fiber iş parçasına delikler açılarak test edildi. Mühendisler, malzemenin üstün ağırlık mukavemet oranı sayesinde daha hafif uçak yapıları yapmaya çalıştıkları için karbon fiber, havacılık sanayisi uygulamalarında popüler bir malzeme seçimidir. 

 

Ortalama 0,25 inç kalınlığa sahip bir parça, kompozit malzemelerde gelişmiş aşınma direnci için O1AD adlı kendi CVD varyantımızı kullanan CoroDrill® 863-O geometrisi ile iki set delik delme işlemine tabi tutuldu. İlk olarak, iş parçası 6,37 mm (0,25 inç) kesme çapına (DC) sahip 863-O matkapla işlendi. İkincisinde ise 4,85 mm (0,191 inç) kesme çapı ile işlendi.

 

863-O her iki sette ve tüm takımlarda mükemmel sonuçlar sağladı. Karbon fiberde 6,37 mm (0,25 inç) kesme çapında 400 delik ve 4,85 mm (0,191 inç) kesme çapında 560 delik delindi, takım ömürlerinin henüz erken bir aşamasında bile sonuçlar laboratuvar testleriyle oldukça iyi eşleşti. Müşterilerimizin takım ömrünü öngörmesini ve tahmin etmesini sağlayan bir sistem olan Sandvik Coromant’ın Capacity Data Management (Kapasite Veri Yönetimi) sistemini kullanarak, güvenli bir takım ömrü tahmininde bulunduk. Genel olarak bu, ürünün kompozit işlemede mükemmel takım ömrü, daha az takım değişiklikleri, tekrarlanabilir ve güvenilir performans sağlama gibi yeteneklerini gösterir. Daha da önemlisi, tüm delikler, her iki test çalışması boyunca giriş veya çıkışta düşük seviyelerde delaminasyon gösterdi. 

 

Sonuç olarak özel kesici takımların, özellikle kompozit veya istiflenmiş malzemelerden yapılan parçalarda delik işlemede başarıya ulaşmak için kritik öneme sahip olduğu çok açık. 863-O matkap gibi takımlar, sert kompozit malzemeler işlemede bile, şirketlerin uygulamalarını tamamen otomatikleştirmelerine yardımcı olma konusunda çok önemli bir rol oynayabilir.

 

Paylaş Tweet Paylaş
2430 kez okundu
HABERLER
TOS+H Expo 2024 – 5. Türk İş Güvenliği ve Sağlığı İhtisas Fuarı – „İstanbul Sanayi Odası“ ile Başarılı İşbirliği Devam Ediyor
Başarılı geçen TOS+H Expo 2022’nin ardından Messe Düsseldorf ile yerel ortakları Tezulaş Fuar ve İstanbul Sanayi Odası (İSO) başarıya giden yolda ilerlemeye devam ediyor.   & DEVAMI...
Eti Bakır’ın Yeni Ar-Ge Merkezi Samsun’u Küresel Üs Haline Getirecek
Eti Bakır, 2018’den beri faaliyet gösteren Ar-Ge Merkezi’ni yeni yerine taşıdı. 3.600 metrekarelik kapalı alana sahip yeni Ar-Ge Merkezi, inovasyon ve verimlilik alanında gerç DEVAMI...
BUMATECH Fuarı Sektöre Damgasını Vurdu
Tüyap, makine imalat sektörünün Bursa’daki kıtalararası dev buluşmasında 58 ülkeden 41.112 ziyaretçiyi bir araya getirdi. 394 firma ve firma temsilciliğinin kat DEVAMI...
Mercedes-Benz Türk’ün öğrencilerinden Dolmabahçe Sarayı’na Anlamlı Ziyaret
Mercedes-Benz Türk’ün sosyal fayda programları ‘Her Kızımız Bir Yıldız’, ‘Mühendisliğin Yıldızları’ ve ‘EML’miz Geleceğin Yıldızı’ prog DEVAMI...
EUROGUSS 2024 Fuarı için Ücretsiz Bilet
Prestij Yayıncılık (Metal Dünyası Degisi & Kalıp Dünyası Dergisi) aracılığı ile aşağıdaki kodu kullanarak ücretsiz olarak EUROGUSS 2024 için fuar biletini alabilirsiniz.&nb DEVAMI...
ISRS – Uluslararası Hadde Sempozyumu ve Sergisi İskenderun’da Gerçekleştirildi
İskenderun’un muhteşem ev sahipliğinde gerçekleşen ilk ISRS – Uluslararası Hadde Sempozyumu ve Sergisine gösterilen yoğun ilginin aynı şekilde devam etti. Yaşanılan deprem fe DEVAMI...
Pendik Borsa İstanbul Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde Delphi Technologies Yedek Parça Laboratuvarı Açıldı!
Gelecek nesillerin eğitimine yatırım yapmanın bilinciyle çalışmalarını aralıksız şekilde sürdüren Delphi Technologies, eğitim ve öğretime verdiği desteklere devam ediyor. Bu ka DEVAMI...
Borsa İstanbul 2022 Yılında Dünyada En Fazla Kazandıran Borsa Oldu
Türkiye Sermaye Piyasaları Birliği tarafından hazırlanan “Türkiye Sermaye Piyasası 2022” raporuna göre, Borsa İstanbul, dünyadaki organize borsalar arasında 2022 yılınd DEVAMI...
Focus Endüstriden Verimlilik Alanında Yeni Bir Adım Daha
Endüstriyel tesislerin enerji tüketimine odaklanan projeleri ile dikkat çeken Focus Endüstri firması, bu alanda yaptığı yeniliklerden birini daha gerçekleştirdi.   DEVAMI...
İnci Holding, Bu Yıl da Üç Şirketiyle Türkiye’nin İhracat Devleri Arasında Yer Aldı
İnci Holding, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından gerçekleştirilen ‘Türkiye’nin İlk 1000 İhracatçısı 2022’ araştırmasında üç işti DEVAMI...
GEBKİM MTAL’de Mezuniyet Heyecanı
GEBKİM Vakfı’nın kimya sektörünün geleceği olan gençlerin yetişmesine katkı sağlamak amacıyla eğitim hayatına kazandırdığı GEBKİM Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, ilk me DEVAMI...
Mottosu “Desingned İn Türkiye” Olan Tiad’ın Yürüttüğü Open Design İstanbul Projesi; Markalaşma, Sürdürülebilirlik ve Katma Değere Adandı
TİAD’ın, İstanbul Kalkınma Ajansı’nın destekleri ile sektöre kazandırdığı Açık Kaynak Tasarım Merkezi ve İşbirliği Platformu Projesi’nin kapanış toplantısı, 25 Mayıs 20 DEVAMI...
CoroMill® MF80 Kaba Talaş İşleme Veya Kenar Frezeleme Uygulamalarında Parça Başına Maliyeti Düşürüyor
Uluslararası Temiz Taşımacılık Konseyi’nin (ICCT) Fact Sheet: Europe raporuna göre “Kütlenin azaltılması, araç emisyonlarını azaltmanın etkili bir yoludur”. Otomot DEVAMI...
İmalat Sanayi 29’uncu Kez WIN EURASIA Çatısı Altında Buluşmaya Hazırlanıyor
7-10 Haziran 2023 tarihleri arasında “Endüstri gelecekle buluşuyor” mottosuyla İstanbul Fuar Merkezi’nde 29’uncu kez imalat sanayini aynı çatı altında buluşturaca DEVAMI...
Eklemeli İmalat ve Yeni Üretim Süreçleri
Yazar: Gerd Krause, Mediakonzept Düsseldorf   Eklemeli imalat son yıllarda hızlı bir büyüme kaydetti ve gelecek parlak görünüyor: uzmanlar önümüzd DEVAMI...
KSO’dan ‘doğal afetler’ temalı ‘Tasarım Yarışması’
Kocaeli Sanayi Odası Mesleki Eğitim Komisyonu organizasyonunda, Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Tekyaz firması işbirliği ile ‘Doğal Afetler’ temalı ‘Meslek DEVAMI...
Bakım İstanbul Sempozyumu, Bakımcılar Konuşuyor!
Endüstriyel bakım konusunda Türkiye’deki tüm tesis ve fabrikaların lider iş platformu Bakım İstanbul,. Türkiye endüstrisinin daha verimli ve daha rekabetçi DEVAMI...
Kalıpları Sıyırırken Daha Fazla Güvenlik
Hassas şekilde yönlendirilen fırlatma mandreli, riskli vinç manevralarının yerini alır.   Dango & Dienenthal (D&D), blokları kontrollü bir şekilde kalıptan dışarı iten DEVAMI...
Focus Endüstri’den Bir İlk Daha!
Endüstri ve enerji alanındaki bilgi, birikim ve tecrübelerini Focus Endüstri çatısı altında birleştiren mühendis çift Hülya Yıldız ve Hasan Yıldız, sektör DEVAMI...
Dört İhtisas Fuarı GIFA, METEC, THERMPROCESS ve NEWCAST için Katılımcı Kayıtları Başlıyor
Geri sayım başladı – dünyanın her yerinden firmalar artık dört ihtisas fuarı olan GIFA, METEC, THERMPROCESS ve NEWCAST’a kayıt yaptırabilirler. Dökümhane teknolojisi, DEVAMI...
SEYAD 2022 Yılı Mali Genel Kurulu Gerçekleştirildi
Alanında ilk ve tek olma özelliğiyle sektörel yayıncılık alanında faaliyet gösteren firmaları tek bir çatı altında toplayan Sektörel Yayıncılar Derneği’nin (SEYAD) 2 DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
Döküm Demir / Çelik Otomotiv Sanayi
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM